Coaching

Kindercoaching is een laagdrempelige, kortdurende begeleiding voor kinderen in de leeftijd tussen vijf en zestien jaar.

Soms zit een kind niet lekker in zijn vel en komt u er samen niet uit. U wilt snel hulp. Inschakeling van een kinderpsycholoog- of therapeut ervaart u als een te grote of zware stap.

Bij Mirá! kindercoaching  kunnen we o.a. aan de slag gaan met:

  • meer zelfvertrouwen ontwikkelen, faalangst aanpakken;
  • je weerbaar op durven stellen;
  • niet meer bang, verlegen of onzeker zijn;
  • minder snel boos zijn;
  • beter kunnen concentreren;
  • een minder vol hoofd hebben;
  • omgaan met problemen bij hoogsensitiviteit, hoogbegaafdheid en/of beelddenken;
  • beter slapen, minder hoofd- of buikpijn;
  • extra ondersteuning bij bijvoorbeeld ziekte, scheiding, verhuizing, overlijden.

 

In mijn praktijk merk ik dat veel kinderen van deze tijd heel wijs en gevoelig zijn voor hun leeftijd. Ze willen graag dichtbij zichzelf blijven. Het kan zijn dat er thuis of op school ‘probleemgedrag’ ontstaat of dat een kind zich terugtrekt. Vaak wordt het gedrag aangepakt.

Ik schenk juist graag aandacht aan waar het gedrag vandaan komt. Het kan zijn dat er invloeden vanuit de omgeving meespelen, of dat het te maken heeft met factoren in het kind zelf. Door samen deze ontdekkingstocht te ondernemen, leert het kind zichzelf beter kennen en komt het sterker in zijn schoenen te staan.

Tijdens de sessies ga ik met uw kind kijken naar wat goed en minder goed gaat. Hierbij ligt de nadruk op de mogelijkheden in plaats van de onmogelijkheden. Dit doe ik o.a. via gesprek, rollenspel, spelen met (playmobil)poppetjes, visualisaties, creatieve werkvormen, yoga, het Kinderkwaliteitenspel en het spel Schatgravers (zie verdere info op deze website).

Verder kan ik werken met de Matrixmethode, waarbij kinderen hun volle hoofd ’tekenen en opruimen’ of vastzittende emoties loslaten.  Daarnaast geef ik cognitieve therapie in de vorm van het opsporen van rode (belemmerende) gedachten en deze vervangen door groene (helpende) gedachten. Ook doen we oefeningen voor kracht en/of rust. Soms kiest een kind een edelsteen als extra ondersteuning. We doen dát wat bij uw kind past.

 

 

Met behulp van de Matrixmethode heeft het kind eerst zijn hoofd getekend hoe hij het nu ervaart (hij voelt het als een vol hoofd). Daarna tekent het kind het hoofd zoals hij het liever heeft en visualiseert dit dan ook zo (hij voelt het als een rustig hoofd). De sessie erna vertelt hij dat hij zelf  ‘de leuke dingen-kamer’ nog groter heeft gemaakt, er zijn zoveel leuke dingen 🙂 )

 

 

Door middel van een gesprekstekening gaan een meisje en ik aan de slag met wat er met haar gebeurt bij rekenen. Hierbij ontdekken we rode gedachten en bedenken we groene gedachten. Een paar weken later komt ze weer en vertelt dat “het nu gewoon goed gaat met rekenen.”

 

 

 

Zelfbedachte creatieve verwerking om te stoppen met nagelbijten

mira-test-300

Pin It on Pinterest