Reacties van
Kinderen
Meisje, 8 jaar
Chris heeft mij heel goed geholpen. De lessen werken echt!
Je leert er heel veel van zodat je niet meer zo boos bent.
Het is een “super-chris”!
Meisje, 12 jaar
Ruim een jaar na afronding van een counsellingstraject heeft een meisje bij haar ouders aangegeven “ik wil weer naar Chris”. Ze merkte dat het niet lekker gaat, de overgang naar de middelbare school is wel erg groot. In de loop van drie maanden komt ze drie keer. Bij de laatste sessie pakt ze een A4 en schrijft als reminder woorden/zinnen op die haar kunnen steunen. Bij het weggaan kijkt ze me lachend aan –ik zie ook rust in haar ogen- en zegt “zo is het goed, nu weet ik het weer”. Zo krachtig…
Meisje, 5 jaar
Tijdens een sessie reageer ik wat ongeduldig als mijn telefoon kuren heeft bij het maken van een foto. “Chris, misschien moet je ook aan de boom denken…en misschien kun je dan ook een mooie kleur opslurpen.”
…wat een mooi, wijs kind…
Jongen, 8 jaar
“Het gaat nu 1 miljoen % goed met mij, ik ben blij! Het leven is weer een feestje!!”
Meisje, 8 jaar
Bij derde sessie: “Het gaat heel goed! Ik had afgelopen week wel 15 of meer complimenten. Mijn zelfvertrouwen is zó (twee duimen omhoog)! En ik heb met veel nieuwe vriendinnen gespeeld. “
Jongen, 9 jaar
“De edelsteen werkt goed: ik slaap nu goed, ik ben sterker –dat merk ik op het schoolplein-, en ik ben minder boos.
Jongen, groep 8, groepstraining Ik leer leren
“Ik ga door met hoe ik het nu doe: welke toetsen heb ik, wat doe ik eerst, wat dan, en wat daarna. Mijn faalangst is weg uit mijn hoofd en dat is fijn”.
Jongen, groep 7, groepstraining Ik leer leren
“Op mijn thermometer wilde ik naar 8 1/2. Nu zit ik op 10 :-), want ik vraag nu veel (meer) en vindt het nu ‘gewoon’ om iets te vragen”.
Jongen, 10 jaar, via mail na een half jaar
Soms komt het voor dat ik na een aantal sessies het gevoel heb dat een ander soort begeleiding meer passend zou kunnen zijn voor het kind. Wanneer ouders hetzelfde ervaren, bespreken we samen wat een vervolg kan zijn en verwijs ik hen door naar collega’s uit mijn netwerk. Bijvoorbeeld een spel- of kindertherapeut, een cranio sacraal therapeut of een kinderpsycholoog.
“Hai Chris, ik ben de laatste tijd bij de psycholoog geweest. Ik vond het heel leuk bij hem, ik voel me nu veel beter. Begin juli heb ik de laatste afspraak, dan gaan we allerlei spelletjes spelen en zorgt hij voor iets lekkers. JOEPIIEEE!!!”
Reacties van
Ouders
Moeder van dochter 8 jaar
Onze dochter heeft zoveel geleerd en wij als ouders ook.
Alles draait om inzicht!
Waarom reageer je zoals je reageert? Kan het ook anders?
En het antwoord is ja, dus!
Moeder, via mail, twee maanden na een opvoedopstelling
“Verder gaat het hier steeds beter…de tafel opstelling werkt super en ook mijn man en ik komen dichterbij elkaar en meer op een lijn. Ik merk ook dat er nu rust begint te komen. Ik heb keuzes gemaakt in mijn werk. Bedankt nog voor je goede steun en wellicht tot ziens.”
Moeder, na een opvoedopstelling
“Er zijn vandaag echt kwartjes gevallen, ik heb dingen meer ervaren en gezien. Dit beeld heb ik in me opgenomen en neem ik mee.”
Vader van dochter tweede jaar brugklas, individuele training Ik leer leren
“We dachten al dat het bijna de laatste sessie zou zijn, het gaat goed nu. De cijfers op school liegen niet, die zijn omhoog gegaan.”
Ouders van zoon groep 8, groepstraining Ik leer leren
“Voordat R. voor dit lesblok bij jou kwam, worstelde hij (en wij) over het leer- en huiswerk op school. Deze cursus kwam precies op het goede moment. R. was enthousiast om te gaan en leerde jouw huiswerk trouw. Resultaat was, dat hij dat ook met het huiswerk op school ging doen en doordat hij rustiger was en zag, dat door nadenken en plannen het iedere week weer goed kwam. Zijn resultaten op school waren ook beter. De rust is er weer.
Afgelopen week hebben wij, samen met R., een gesprek op school gehad. Hij is erg vooruitgaan. Zijn advies voor de middelbare is naar boven bijgesteld en R. begint het leuk te vinden. Dat laatste is heerlijk om te zien. Daar houden we ons aan vast. Hij zit lekker in zijn vel. Helemaal geweldig. Mede dankzij jou, dankjewel. Een aanrader voor iedere leerling in groep 7 e/o 8.
Vader van zoon 8 jaar
“Ik vind het de investering zeker waard. Ons kind heeft er z’n hele leven iets aan. Hij heeft een positieve ontwikkeling doorgemaakt en is gegroeid.”
Moeder van zoon 9 jaar
“Onze zoon is er weer! We zien weer de * zoals ie was voor hij naar school ging. Ik weet niet wat/hoe je het doet, maar hij is gaan práten. Hij vertelt nu wat er is, kropt het niet meer op. Hij is ‘lichter’: blijer en sterker.”
Moeder, van zoon 9 jaar
“Vanaf dat jij de deur open doet, ben je er voor het kind, alle aandacht gaat naar het kind toe. Er hangt een fijne energie. Jij kijkt puur naar het kind zelf en sluit daarop aan.”
Moeder van zoon 7 jaar
“Het is een wereld van verschil, als je kind weer naar school wil. In plaats van om 6.30 uur wakker worden met een huilend kind en twee uur erover doen om hem naar school te laten gaan terwijl hij niet wil, zien we nu onze zoon die lekker slaapt, goed wakker wordt en uit zichzelf met goede zin naar school gaat.”
Reacties van
Scholen etc.
Interne begeleider, via mail na presentatie van een uur over Kinderen en hooggevoeligheid
“Er waren veel enthousiaste geluiden. Het doel van je presentatie is wat mij betreft volledig behaald. Het is namelijk zo dat er nu nog in de koffiekamer tijdens gesprekken het woord hoogsensitiviteit valt.
Soms gaat het over kinderen en soms gaat het om de persoon zelf. Het leeft!!! en dat was precies wat moest. Mensen hebben er veel aan gehad. Je inhoud was goed. Het was veel, maar niet te veel. Wat je zelf al aangaf, was het jammer dat we maar weinig tijd voor praktijk hadden. Maar desondanks was de presentatie erg prettig om naar te luisteren. Er was veel herkenning en meerdere malen zag je leerkrachten een ‘o, ja effect’ krijgen. Herkenning vanuit zichzelf of de leerling. Ze gingen dingen plaatsen. De inhoud van je presentatie kun je rustig voor een presentatie van 2 uur vullen. Daar heb ik geen twijfel over. Bewaar hem goed en maak gebruik van je talenten. Bied jezelf aan op meerdere scholen!”
(hierna ben ik overgegaan naar een interactieve lezing van twee uur, wat meer rust en ook meer actie geeft)
Assistent in opleiding, tijdens een gesprek in hun huisartsenpraktijk
“Wat goed om nu te weten wat je doet en waarvoor kinderen en hun ouders bij je terecht kunnen. We hoeven dus niet meteen naar een psycholoog door te verwijzen.”